Wie sporthallen, vakantieparken of bouwprojecten binnenloopt, komt ze vaak tegen: de schoonmakers en bouwopruimers van het Waddinxveense Van der Heijden Facility. Eigenaar Michael van der Heijden bouwde in negentien jaar een bedrijf met ruim 120 medewerkers op, waarvan een opvallend groot deel een afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Social Return is hier geen verplicht nummer, maar dagelijkse praktijk. “Je weet nooit welk verhaal er achter iemand schuilgaat. Daarom krijgt bij mij iedereen één, twee en soms wel drie kansen.”
Werkgeversadviseur Eef Oosterwijk van WerkgeversServicepunt (WSP) Midden-Holland werkt al sinds 2012 met Michael samen. “Hij zocht destijds veel personeel,” vertelt hij. “We raakten in gesprek en sindsdien belt hij mij als hij mensen nodig heeft en ik hem als ik een kandidaat heb.” Via WSP kwamen de afgelopen jaren zeker 17 à 18 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij Van der Heijden binnen, vaak in het kader van Social Return. Eef: “Als ik zeg: ik heb iemand die wil werken, dan spreekt Michael diegene altijd. Hij beslist snel en vaak is het: kom maar, we gaan het proberen.”
Verder gaan dan normaal
Wie bij Michael begint, krijgt meer dan alleen een baan. “Veel mensen lopen vast op praktische dingen,” zegt hij. “Geen fiets, geen benzinegeld, geen telefoon. Als je dan zegt: ‘jammer dan’, zitten ze zo weer thuis. Dat wil ik voorkomen. We kijken samen wat nodig is zodat iemand kan werken.” Hij bouwt bewust een band met ze op. Soms betekent het dat hij iemand ’s ochtends uit bed belt of ’s avonds nog even langsrijdt. “Zeker in het begin moet je investeren, anders komt iemand nooit in een goed werkritme.”
Van straatjongen tot werkgever met een missie
Michael weet hoe het is om te moeten knokken. Hij groeide op in een gezin met weinig geld en leerde al jong overleven. Hij schopte het zelfs tot profvoetballer in de Eredivisie, met contracten bij ADO Den Haag en RKC Waalwijk. Na zijn voetbalcarrière rolde hij de schoonmaakbranche in.
Toen een grote klant failliet ging, bleef hij achter met een forse schuld. “Ik kon opgeven of keihard werken. Het werd het laatste. Dat vergeet je nooit meer.” Die ervaring bepaalt hoe Michael nu naar zijn medewerkers kijkt. “Je weet nooit wat er achter iemand schuilgaat. Daarom krijgt bij mij iedereen één, twee, drie kansen. Liever begeleid ik iemand wat intensiever, dan dat ik weer een nieuwe uitzendkracht neerzet die over een paar maanden weer weg is.”
Oekraïense vrouwen als voorbeeld van Social Return
Een mooi voorbeeld is de schoonmaak bij de Oekraïense opvang in Waddinxveen. “Die vrouwen wilden dolgraag werken”, vertelt Michael. “We hebben toen een bus geregeld en namen vijftien vrouwen mee naar de vakantieparken. Ze begonnen met twee dagen per week en al snel wilden ze meer uren maken.” Toen hij die extra uren niet meer had, konden ze via andere werkgevers verder in de bloemen of kassen. “Dat eerste stapje in Nederland, dat hebben ze hier kunnen zetten. Dat is voor mij ook Social Return.”
WSP als vaste sparringpartner
Voor Michael is WSP Midden-Holland inmiddels een vaste sparringpartner. Via Eef komen niet alleen kandidaten, maar ook opdrachten binnen waar Social Return een eis is. “Bij aanbestedingen waar je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt moet inzetten, past onze manier van werken precies”, zegt Michael. Bij ingewikkelde situaties wordt een jobcoach ingezet.
Ook Mohamed Mahdaoui, Coördinator Social Return voor de regio Midden-Holland, kijkt met een goed gevoel naar deze samenwerking. “Ik ben echt trots op wat we hier samen neerzetten”, zegt hij. “Dit is voor mij het voorbeeld van hoe de ideale samenwerking zou moeten zijn: het WSP Midden-Holland en de werkgever die elkaar weten te vinden en samen kansen creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”
Loyaliteit als resultaat
De aanpak levert Van der Heijden Facility veel op. Waar veel werkgevers kampen met verloop, zijn er medewerkers die al 9, 10 of 11 jaar in dienst zijn. “Het is geven en nemen”, zegt Michael. “Je helpt soms ook bij privézaken. Als mensen merken dat je achter hen staat, blijven ze. Ik loop zelf nog steeds op projecten rond; klanten en personeel zien dat. Dat maakt het verschil.” Zijn advies aan andere werkgevers: “Heb geduld en geef niet te snel op. Met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is er soms wat vaker gedoe. Maak daarover afspraken met je klant en investeer in begeleiding. En heb respect. Als je je personeel met respect behandelt, zul je dat ook terugkrijgen.”
Ook meer doen met Social Return?
Van der Heijden Facility laat zien dat Social Return veel meer kan zijn dan een verplicht vinkje. Het is een manier van ondernemen: mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een echte kans geven en er als werkgever betrokken, gemotiveerde en loyale medewerkers voor terugkrijgen.
Wil jij als werkgever in Midden-Holland ook aan de slag met Social Return of inclusieve personeelsoplossingen? Klik op de contactpagina en bel of mail naar één van onze adviseurs. Mailen naar info@wspmiddenholland.nl kan natuurlijk ook.

